dinsdag 17 september 2013

De groenteboer


Dinsdag 17 september 2013
Ontwaken  in Korfos
KM 29432
+37°45'25.00", +23°7'3.00"

Monique houdt zich heel goed aan haar voornemen: elke ochtend een half uur hardlopen. Soms zijn het lastige locaties maar hier loopt een mooi voetpad helemaal langs de zee/het dorp.
Naast dat ik trots ben op haar omdat ze het toch maar mooi volhoudt komt het vandaag ook goed van pas omdat ze dan meteen langs de bakker kan. Zo is het dus dat ze na een half uur met in haar ene hand de walkman en in de andere hand een psomi terug komt rennen.
Oh ja, ze heeft tijdens het rennen altijd nog iets in haar hand: een antihondenpieper. Nee, dat is niet iets wat je moet  eten en daarvan ...
dan zo gruwelijk gaat stinken dat de honden bij je weg blijven, maar een apparaatje wat een zeer hoge toon produceert. Honden schijnen daar niet tegen te kunnen. Monique is nogal angstig voor honden, vandaar de pieper. En we moeten zeggen dat het heel redelijk werkt. Je ziet honden opeens heel verschrikt opkijken, zoeken waar het geluid vandaan komt en dan weglopen. Bij enkele honden werkt het niet; dat zullen dan wel dove honden zijn.

We maken er een heerlijk luierdagje van.
Voor de groenteboer hoeven we ook niet weg, want die rijdt nog dichterbij voor je deur dan thuis.  Monique koopt van alles bij hem maar als er dan betaalt moet worden vindt Monique het totaal toch wel veel. Als ik zo al die zakken met spul zie denk ik dat €15 niet veel is, maar waarschijnlijk is Monique meer prijsbewust. Er gaat gehandeld worden. Als Monique ‘ten euro’ tegen de groenteman zegt schiet hij in een daverende toneelachtige lach en maakt hij daarbij een gebaar met de armen gestrekt voor zich uit met de polsen gekruist. Leuk en duidelijk. Afijn, na wat gehandel gaat het hele spul voor 12 euro over de denkbeeldige toonbank.


Ze heeft flink ingekocht. Nou nog een geit slachten en we hoeven hier voorlopig niet meer weg. Dat is ook niet erg want het is een prima plek hier. Er komen af en toe wat nieuwe camperaars bij en er gaan er ook weer. Zo staan we op dit moment met Duitse buren een meter of 30 verderop en een Hollands stel met een paar kinderen nog iets verderop.
Nóg iets verder staan voor een gesloten bar twee Tsjechische campers pontificaal uitgestald met de luifels half over het parallel gelegen pad langs het strand. Veel auto’s komen hier niet maar de locals  die elke dag hier even komen zwemmen kunnen er maar net langs. Asociaal en onbeschoft vind ik het.  We mogen blij zijn dat we in Griekenland de vrijheid krijgen om zo goed als bijna overal wild te kamperen. Dit vind ik min of meer misbruik.

We lezen wat, we luieren wat, we eten wat, we drinken wat, ik snorkel wat, en we dobberen wat rond op het luchtbed. Dan vind ik zelf ook wel dat het iets actiever mag en haal ik de ATB van de drager. We zijn via een lange bergweg bergaf rijdend op deze plek gekomen dus is het een mooi trainingsstukje de weg bergop  te gaan fietsen.
Uiteraard kies ik hiervoor het heetst van de dag uit met het vooruitzicht straks lekker weer te kunnen afkoelen in het 24 graden warme water van de zee.
Een leuke rit. Op een gegeven moment zie ik een onverharde weg links van de weg naar beneden duiken. Na een paar honderd meter kom ik een sportmaatje tegen. Een schildpad die het ook in zijn hoofd heeft gehaald om bergop te gaan lopen. Ik stap even af omdat er iets onder mijn helm kriebelt. Misschien is het gewoon zweet maar voor hetzelfde geld is het een of ander eng teek-achtig beest.
Als ik zo mijn helm afzet zie ik de schildpad ineens opkijken naar me. Ik zeg hardop  ‘Ja jongen, dat zou jij ook wel willen hè, met dit weer! Of je moet er ook een nemen met ventilatiegaten zoals de mijne.’

Dan vervolgt hij zijn weg bergopwaarts. Ik  daal af helemaal naar beneden. Ik moet redelijk in de remmen af en toe en ga heel goed begrijpen dat ik het straks weer heel moeilijk ga krijgen bergopwaarts. Maar álá, ik had me voorgenomen flink actief te zijn dus…
Beneden kom ik bij een visfarm ofwel een viskwekerij uit. Daar valt verder niet zoveel te zien dus draai ik maar weer om. De borst is al nat dus dat scheelt. Ik heb enkele momenten dat ik er echt over denk om af te stappen maar gelukkig kan ik het op het kleinste blad voor en het grootste achter nèt volhouden. De schildpad zie ik niet meer. Misschien is hij wel snel een bosje ingedoken voor die halve zool met dat verwisselbare schild.
Na in totaal bijna een uur gefietst te hebben (valt wel mee dus) keer ik, afkoelend in de rijwind, bergafwaarts terug naar de camper.
Daar aangekomen zwem ik het zoute zweet eraf in de nu heerlijk koele zoute zee.

Tja, dat was het dan wel zo’n beetje voor vandaag. Gewoon een lekkere luie – met enkele actieve momenten – campervakantiedag in Greece.

Dinsdag 17 september 2013
Overnachten  in Korfos
KM 29432
+37°45'25.00", +23°7'3.00"



Geen opmerkingen:

Een reactie posten