zaterdag 14 september 2013

Ontwaken in Diakofto
KM 29285
N E

De ouzo en de biertjes van gisterenavond zorgden er voor dat we de afgelopen nacht enkele keren het bed uit moesten om te ontwateren.
En dat bed uit viel niet mee! Zo moet je je voelen als je oud en letterlijk versleten bent. Mijn God wat zijn we stijf en wat doet alles zeer. Nou zijn we beiden toch redelijk sportief maar vijf á zes uren bergafwaarts wandelen op een ondergrond van grotendeels keien  en spoorbielzen is toch different koek.
En hoewel Monique elke ochtend ...
een half uur wil hardlopen slaat ze het vandaag toch maar over.
Nee Monique, daar hoef je je niet schuldig over te voelen!

Na een eenvoudig ontbijt (maar hoe rijk kunnen zelfs een cracker met jam en een bak zwarte oploskoffie al zijn op zo’n locatie pal aan zee…) rijden we om 10:30 Diakofto uit,  na nog even gestopt te zijn bij een bakker voor een psomi (brood).
Bakkers zijn er genoeg in Griekenland. Je hoeft hier nooit zonder brood te zitten. Evenmin zonder benzine of diesel; het land puilt uit van de tankstations. Tel daarbij nog de op vele koffietenten, sjiek of minder sjiek, dan kom je toch een heel end in Griekenland.

Het is een mooie route langs de noordkust richting Korinthos. Dan wel de oude weg door de vele kustplaatsjes nemen. Niet de snel/tolweg. De zee is constant als een diepgroene bijna lichtgevende vlek aan onze linkerkant aanwezig. Met witte schuimkopjes want het waait al dagen hier.

We willen waarschijnlijk Korinthos  maandag gaan bezoeken. Niet nu in het weekend want ook de Grieken zelf zijn toeristen op zaterdag en zondag. We zoeken dus een lekker e relaxplek ergens aan het strand in de buurt van Korinthos. Volgens het boekje van de Familie Schulz, schrijvers van de ‘Mit dem Wohnmobil….’ reeks, is er een mooi stuk strand in de buurt.
Na wat gezoek vinden we het. Net voorbij de afslag ‘ANCIENT KORINTHOS’ en ongeveer 150 meter na het viaduct zien we aan de linkerkant van de weg een onverharde weg, pal voor een groot omheind gebied. Het blijkt een opgravingsterrein te zijn met o.a. de restanten van de ‘EARLY CHRISTIAN BASILIC’.
Die weg voert ons langs een flink stuk strand. We zien een mooie plek om ons te settelen. Vanwege de wind is het even heen en weer draaien voordat we de beste positie hebben. We blijven twee dagen staan dus het moet een beetje naar onze zin zijn!

Honderd meter verderop zijn wat jongens aan het kitesurfen. Ja, deze vakantie kriebelt het surfbloed meer dan andere jaren. Maar dan wel windsurfen, geen kitesurfen. Wie mijn nog kent van een tijd geleden weet dat ik een vrij lange periode redelijk enthousiast heb gesurfd. Misschien dat ik volgend jaar toch maar eens een board met een paar zeiltjes aanschaf, want er zijn hier toch wel hele mooie spots. Zo ook deze. De wind komt hier met een lekkere constante vijf over de groenblauwe zee de baai van Korinthos inwaaien.
Nadat we even gekeken hebben lopen we weer terug naar de camper om ons definitief te settelen. Dat betekent de stoelen eruit en de luifel een stukje eruit en de ouzo op tafel.  Komt goed vandaag!
Druk is het hier niet, zelfs zo vlak bij de stad Korinthos. Behalve de surfers komt er af en toe eens een auto of bromfiets langsrijden. Soms rijden ze alleen maar even langs de zee, soms stapt men uit om een half uurtje in het water te poedelen en dan nog een kwartiertje in de zon te zitten en dan gaat men weer.

Zo ook de pastoor, de pappas. Niet te missen als hij in zin auto aan komt rijden;  een onmiskenbare kop en een onmiskenbaar gewaad eronder. Een man met een grote lange zwarte krulbaard die over lijkt te gaan in zijn zwarte kleed. Ik heb geen idee hoe zoiets heet bij de Grieken. Een vale zwarte  jurk tot op de grond met een riem om het middel, dan weten jullie het wel. Een wasmiddel speciaal voor de zwarte was lijkt de Grieks Orthodoxe kerk nooit te kennen.
De pappas gaat ook zwemmen. Het is ook maar een mens. ‘Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat de pastoor voor een zwembroek heeft’, zegt Monique. Ik zeg ‘Nou, waarschijnlijk met een flink kruis’.
We vinden nog wat varianten, maar die kunnen jullie zelf ook wel bedenken.

Uiteindelijk blijkt het een grauw grijs katoenen ding te zijn tot op de knie. Of het tot de officiële garderobe van de Grieks-Orthodoxe kerk behoort weten we niet, maar het model zou zo maar de onbedoelde voorloper van het hedendaagseBeach short kunnen zijn. Het geheel ziet er uit of een van de leden van ZZ-Top komt zwemmen.

Dat de kerk hier op dit strand niet zoveel invloed heeft is te merken aan het aantal gebruikte condooms dat we op de grond aantreffen. Alleen al in een omtrek van een meter rond onze camper vinden we 5 katsverdroogde exemplaren en 2 redelijk verse. Nu zal de hete zon hier wel een versnellende werking op het uitdrogingsproces hebben dus misschien liggen ze er nog niet zo heel lang.  Geen vruchtbare grond dus hier, maar dat belooft nog wat voor de komende nacht. Grote kans dus dat het een herhaling wordt van de wilde nacht afgelopen woensdag in Valimitika.
Misschien moeten we vanmiddag maar alvast wat in het voren slapen…

Eenmaal goed gesetteld wordt het een luiermiddagje. Na een lekkere Griekse salade met Feta en brood met Tzatziki maken we er ook nog een luieravondje van en genieten we op deze zwoele zomeravond van het prachtige uitzicht op het verlichte Korinthos. En van elkaar! De baai is compleet verlaten nu. Of het vannacht ook zo zal blijven is de vraag….

Truste

Zaterdag 14 september 2013
Overnachten vlakbij Korinthos
KM 29365
N37 °56’7.0”  E 22°53’9.7”