woensdag 9 oktober 2013

Ontwaken in Valimitika, Griekenland
KM 30635
N38°14’5”  E22°08’29”

We zijn zó vroeg wakker dat we de zon nog zien opkomen. Ik maak meteen maar even de toiletcassette leeg in de (beer)put bij het restaurant. Dat mag als je het maar vóór negen uur doet, zodat de gasten van het restaurant er geen last (stank) van hebben.
Mocht je hier ook eens met de camper komen, dan is het de meest linkse put van de drie, gezien vanaf de parkeerstrook. Maar het lijkt me wel zo beleefd om toch maar toestemming te vragen.
Ik tank meteen maar onze watertank vol met ..
een paar gieters uit de kraan bij de stranddouche.  En dat alles vóór 07:00 uur. Een tukkie heb ik wel weer verdiend vind ik.

Om negen uur staan we nogmaals op, en na het ontbijt brengen we de camper op orde voor de terugreis.
Rond de middag rijden we weg. Zoals elk jaar doen we eerst nog Aza en Adjelica aan, het oudere echtpaar waar we al acht jaar lang komen.
Kleinzoon Thanos is er ook, hij is macaroni aan het bereiden. Even later komt ook John, de vader van Thanos nog langs.
We krijgen als ‘afscheidsgeschenk’ een zak vol citroenen en een zak vol kiwi’s uit eigen tuin mee plus een fles Tentoypa likeur die ze ons vier weken geleden beloofd hadden. Het schijnt een echte Griekse (drank)lekkernij te zijn met kaneelsmaak.
Na een uurtje vertrekken we weer met veel zoenen en knuffels.

De dieseltank gaat net voor Patras nog vol voor €1,35 per liter. In Italië zal de diesel waarschijnlijk wel zo’n 30 cent per liter duurder zijn. Op de tachtig liters die er nu bij gaan maakt dat toch wel een aardig verschil.

Ondanks dat we al veel vaker naar de haven van Patras zijn gereden presteer ik het om toch nog verkeerd te rijden. Dan komen we ook nog in een wegomlegging terecht en moeten we nog haasten ook. Officieel moet men 2 uur voor vertrek van de boot in de haven zijn maar nu wordt het voor ons krap één uur.
Voordeel is wel dat we zo de boot op kunnen. We zien Jan den Ouden ons vanaf het dek toezwaaien.
Jan is een kennis van ons die we vorige jaar voor het eerst ontmoet hebben, ook op de ferry naar Griekenland. We hebben toen vanaf Ancona naar Igoumenitsa heel gezellig zitten kletsen en aardig wat wijn getest. We weten nog dat we rond een uur of 02:00 enigszins tipsy naar bed gingen en er vervolgens om 05:00 uur weer uit moesten in Igoumenitsa. En dat viel helemaal niet mee….
Hier meer.

Eenmaal op de boot hebben we niet zo’n geweldige plek. Jan staat er een stuk beter voor; helemaal als eerste op het open achterdek.
Na de begroeting en nadat we de stroom hebben aangesloten drinken we een aperitiefje bij Jan in zijn mooie Pössl 2Win Style bus. Jan is net terug van een maand of twee Turkije en Griekenland.

Na een gezellige bijklets eten we wat in onze eigen bus en douchen in de douches van de boot. De douche op zich is prima en de temperatuur ook maar het blijft toch altijd weer een gevecht om te voorkomen dat het plastic douchegordijn wat te aanhankelijk wordt. Als ik bedenk hoeveel bilnaden en schaamstreken hier al tegenaan hebben gestaan… getver!

Toch weer fris en fruitig ontvangen we even later in onze bus Jan op de borrel, en daarbij serveren we net als vorig jaar een heerlijke Zwitserse Tête deMoine draaikaas.  Tja, je moet wat op zo’n boot. Helaas is het weer niet zodanig om buiten te zitten.
We borrelen tot we in Igoumenitsa arriveren. En daar moet nog heel wat op onze boot. Zo vol hebben we kade daar zelden zien staan. Het temperament van het Griekse veerbootpersoneel en de Griekse en Italiaanse vrachtwagenchauffeurs leidt tot heftige – voor ons vermakelijke – discussies.

De boot zit zó vol dat de laatste twee busjes een paar keer opnieuw van plaats moeten wisselen omdat anders de klep niet dicht gaat. Nou ja, mochten we zwaar weer krijgen dan ligt de boot lekker stabiel..

Na vertrek vanuit de haven nemen we er nog ééntje, maar daarna zijn we ook alle drie redelijk naar de kl… en tegen 01:00 duiken we ons bed in. De klok zetten we alvast maar een uur terug dus dat scheelt.